Home » Meditatie » Meditatie-oefeningen


mediteer.large.jpg

 Meditatie

Zittend in een gemakkelijke houding
word ik één met mijn ademhaling.
Gedachten komen binnen in mijn hoofd,
ik laat ze komen en laat ze ook weer gaan
totdat ik niet meer bewust ben van hun aanwezigheid.

Een rustig muziekje streelt mijn gehoor
Het ontspant me en ik drijf mee op de golven van de muziek.
Mijn ademhalingen worden langzamer, dieper en rustiger.
Totdat ze zo kalm zijn als een rustige branding.
Ik houd mijn ogen gesloten en voel de rust.

Ik laat komen wat er komen gaat.
Ik ben in mezelf gekeerd, voel de stilte in mezelf.
Gedachteloos, kalmte, rust en vrede.
Mijn lichaam en geest zijn één.
Na een tijdje keer ik weer terug in het hier en nu.

©Maria

 
~*~
 
Op deze pagina staan enkele oefeningen.
De eerste twee heb ik gevonden op het internet en daarvan weet ik niet de bron. De andere oefeningen heb ik zelf geschreven en je herkent ze door mijn naamvermelding achter de titel. Mijn meditatie-oefeningen zijn niet aangeleerd maar komen vanuit mezelf. Ik ben nl.van mening dat er geen regels zijn voor een meditatie maar dat je het beste vanuit je gevoel kunt mediteren en beelden kunt visualiseren die jou het meeste aanspreken. Wel heb ik ervaringen opgedaan door met anderen samen te mediteren tijdens mijn Reikicursussen en via een lichtwerkerscirkel. Andere oefeningen heb ik her en der gevonden en zelf aangepast met eigen woorden. Je kunt de tekst opnemen op een bandje en het afdraaien tijdens je meditatie. Ook kun je het iemand anders op laten lezen.


Een eenvoudige meditatie-oefening
Ga zitten, sluit je ogen en stel een witte zon voor. Vijftien centimeter boven je kruin. Zie de zon van onderen open gaan en witte licht-energie naar je kruin stromen. Open je hoofd en laat dit rustgevende licht langzaam in en door elke ruimte, spier, bot, orgaan, cel, molecuul en atoon van je hoofd komen.
Laat deze warme voedende energie nu door elk deeltje van je lichaam stromen door je nek en schouders, door je armen naar beneden en bij je handen er uit. Laat het naar beneden stromen in je romp, in je borst, maag en rug, door je heupen, onderbenen, voeten en bij je tenen er uit.
Laat de energie door elk plekje bewegen; sluit dan je vingers en tenen en laat het wezen van je lichaam tot overstromens toe gevuld worden met dit zachte, heldere rustgevende licht.
Neem de tijd - zo veel als je nodig hebt - en laat dan het beeld van licht vervagen. Ervaar hoe je je voelt en open je ogen.
 


Een voorhoofd - zonnevlecht - hartchakra meditatieoefening.

Ga gemakkelijk zitten met je rug en nek recht, de ogen dicht.
Richt je bewustzijn op je voorhoofd; houd het daar enige ogenblikken vast.
Tot je deze streek als warm en levend ervaart. Ga nu met je aandacht naar beneden, naar de zonnevlecht en blijf daar even stilstaan. Breng je bewustzijn weer omhoog, naar je hart en blijf daar enige tijd.
Daarna terug naar je voorhoofd; dan weer opnieuw naar de zonnevlecht en omhoog naar je hart.
Herhaal deze cyclus - voorhoofd, zonnevlecht, hart - langzaam en tenminste drie keer. Blijf het (als dit goed aanvoelt) in dezelfde snelheid doen.
Daarna kun je het tempo verhogen en/of het geheel in omgekeerde volgorde doen tot de warmte/energie weer evenwicht brengt en de verbinding versterkt tussen geest, liefde en emoties.
(bron onbekend)
 
Mijn eigen meditatie's


*Energiemeditatie (van Maria)

De voorbereiding

Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek.
Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze oefening kun je het beste doen terwijl je op je rug ligt met je armen naast je lichaam of terwijl je op de grond zit met je handen op schoot of op je knieën.
Je kunt ook op een rechte stoel gaan zitten met de handen losjes op schoot.
Let er goed op dat wanneer je zittend mediteert je rug recht blijft.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.

 De oefening

Sluit je ogen en laat je gedachten los.
Komen er gedachten in je hoofd , laat ze dan weer gaan.
Concentreer je op je ademhaling.
Adem lanzaam in door je neus en weer langzaam uit door je mond.
Let er goed op dat je buik uitzet bij het inademen zodat je niet te hoog ademt.
Voel hoe je zit of ligt, voel je spieren en laat ze helemaal los, ontspan je.

Visualiseer nu de zon boven je hoofd.
Voel de warmte van de zon, voel de stralen om je heen.
Voel dat je lichaam van buiten warm wordt door de zonnestralen.
Blijf zo in gedachten zitten/liggen, helemaal omgeven door het warme licht en blijf rustig doorademen.
Je voelt de warme stralen door je kruinchakra naar binnen gaan.
De warmte zoekt een weg via je chakra’s: kruin-chakra, derde oog, keel-chakra, hart-chakra, zonnevlecht, milt-chakra en de stuit-chakra.
Heel langzaam voel je je hele lichaam nu ook van binnen warm worden.
Je voelt je sterk en ontspannen terwijl je spieren gevult worden met warmte.
Je pijnlijke gebieden krijgen door de warmte extra energie.
Blijf nog even zo liggen/zitten en geniet van dit intense gevoel.
Open daarna je ogen en rek jezelf even uit, sta niet te snel op.

Muziektips:

Roland Santé: Music from heaven
Aeoliah: Zen peace
 
*Aardingsmeditatie (van Maria)

aarden-1.jpg

De voorbereiding
Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek. Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze aardings-oefening kun je het beste zittend op een rechte stoel doen.
Let er goed op dat je rug recht blijft.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.

De oefening.
Neem plaats op een stoel met een rechte leuning en sluit je ogen.
Zorg dat je voeten stevig op de grond staan.
Ga goed recht zitten op de stoel en leg je handen losjes op schoot.
Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je mond.
Zorg daarbij dat je niet te hoog ademt maar met je buik.
Sluit nu je ogen en voel hoe je voeten stevig op de grond staan.
Voel dat ze zwaarder worden en stel je voor dat ze een stukje in de aarde verdwijnen.
Je zakt steeds verder de aarde in, totdat je tot aan de enkels in het zand staat.
Stel je nu voor dat je armen twee sterke takken zijn die naar de hemel reiken, steek ze maar omhoog.
Voel in gedachten dat er wortels uit je voeten komen en diep de aarde in gaan.
De wortels schieten verder de aarde in, je zit helemaal vast.
Je voelt hoe de energie van de aarde door je wortels je lichaam binnen stroomt.
De aarde-energie stroomt door je voeten, door je benen naar boven,
door je wortelchakra, de miltchakra, de zonnevlecht, hartchakra, keelchakra,je derde oog (voorhoofds-chakra) en door je kruinchakra.
De energie spuit als een fontein je kruinchakra uit je aura in.
Je bent nu helemaal geaard.
Muziektip:

Aeoliah : Serene
 
*Kristal-meditatie (van Maria)

De voorbereiding
Zorg weer voor een rustige plaats om te mediteren en dat je niet gestoord kunt worden.
De ruimte waar je mediteert moet fris zijn maar niet koud.
Brand een waxinelichtje op een veilige plek.
Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze Kristal-meditatie kun je het beste liggend op een bed of een matje doen.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.

De oefening.
Ga op bed liggen of op de grond op een matje.
Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je mond.
Zorg daarbij dat je niet te hoog ademt maar met je buik.
Sluit nu je ogen en voel hoe je lichaam contact maakt met het bed /matje.
Voel je voeten, benen, billen, rug, schouders, armen, en hoofd op het matje liggen en laat alles zwaar worden.
Stel je voor dat je lichaam zo zwaar wordt dat het lijkt alsof je in het bed/matje weg zakt.
Concentreer je nu terwijl je helemaal ontspannen bent op je ademhaling.
Adem rustig in door je neus en uit door je mond.
Stel je nu voor dat je een hele grote kristal voor je ziet.
De kristal is ongeveer een meter in doorsnede en hij is doorzichtig maar geeft licht.
Kijk een tijdje in gedachte naar de kristal.
Stel je nu voor dat de kristal plotseling van kleur verandert.
De kristal verandert in rood en jouw lichaam wordt helemaal omgeven door het rode licht.
Je voelt je stuit-chakra warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
Daarna verandert de kristal in oranje en ook dit licht schijnt over je lichaam.
Je voelt je milt-chakra warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
Nu verandert de kristal in geel en nu word je omgeven door het warme gele licht, het voelt alsof je in de zon ligt.
Je voelt je zonnevlecht warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
De kristal verandert na een tijdje in groen jouw lichaam wordt helemaal omgeven door het groene licht.
Je voelt je hart-chakra warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
Zie nu dat de kristal in blauw verandert.
Je voelt je keel-chakra warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
De kristal verandert daarna in indigo en je voelt je derde oog warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
Als laatste verandert de kristal in paars.
Je voelt je kruin-chakra warm worden. Ervaar een tijdje dit gevoel.
Zie nu dat de kristal weer verandert in een heldere kristal en een wit licht om jouw lichaam heen verspreidt.
Blijf nog een tijdje genieten van het beschermende licht waar jij je in bevindt.
Open daarna je ogen en rek je goed uit, maak je spieren los en sta voorzichtig op.


Muziektip:
Hilary Stagg : Sweet return
Hilary Stagg: Dream spiral


 


*Lichtmeditatie (van Maria)
In deze meditatie beschrijf ik hoe je licht kunt sturen aan moeder Aarde en haar bewoners.
Ik gebruik hiervoor mijn eigen ervaringen.

De voorbereiding
Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek.
Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze oefening kun je het beste doen terwijl je op je rug ligt met je armen naast je lichaam of terwijl je op de grond zit met je handen op schoot of op je knieën.
Je kunt ook op een rechte stoel gaan zitten met de handen losjes op schoot.
Let er goed op dat wanneer je zittend mediteert je rug recht blijft.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.
(Tip: Doe deze oefening eens buiten in je tuin als je die hebt.)

De oefening.
Sluit je ogen en laat je gedachten los.
Komen er gedachten in je hoofd , laat ze dan weer gaan. Concentreer je op je ademhaling!
Adem lanzaam in door je neus en weer langzaam uit door je mond.
Let er goed op dat je buik uitzet bij het inademen zodat je niet te hoog ademt.
Voel hoe je zit of ligt, voel je spieren en laat ze helemaal los, ontspan je.
Stel jezelf voor dat je midden in een weiland zit, het is hoog zomer en het is lekker warm.
In dat weiland groeien veel bloemen, oa.:korenbloemen, klaprozen en margrieten.
het is er heel stil en vredig en je voelt je lekker in deze omgeving.
In de verte hoor je een riviertje stromen en hoog in de lucht vliegen vogels.
Om dat weiland zijn bomen, je hoort de vogels fluiten en je kunt de bloemen en het gras ruiken.
Neem alles goed in je op en geniet van deze rust.
Je bent er helemaal alleen, samen met de vogels, de vlinders en de bloemen.
Boven je hoofd staat de zon als een groot wit licht dat jou helemaal omhult en verwarmt.
Voel hoe de zon boven je staat en dat je helemaal omgeven wordt door haar warmte en licht.
Zie jezelf in gedachte zitten, badend in het licht.
Je voelt je helemaal warm worden, van je hoofd tot aan je tenen.
Voel de energie die door je lichaam stroomt.

Geef nu de energie en het licht door, hou het niet voor jezelf.
Geef het licht door aan de Aarde. Aan de mensen en dieren die er leven, aan de bomen, de planten en de bloemen
Zie hoe het licht zich verder uitbreidt. Jij geeft ahw. het licht door aan de Aarde met haar bewoners.
Alle schaduw verdwijnt en de zonnestralen vloeien over het weiland, over de bomen, de dieren.
Alles is omgeven door dat warme, fijne, intense licht.
Zie nu de Aarde voor je als een bol die helemaal omgeven wordt door een lichtkrans.
Over de Aarde en haar bewoners zal liefde stralen door dit licht en dat jij hebt mogen ontvangen en weer door mocht geven.
Je voelt je intens gelukkig en ontspannen, je luistert naar de vogels die vrolijk fluiten.
Blijf nog even een paar minuten van alles genieten, zittend of liggend in je weiland.
Open daarna je ogen en rek je even uit voordat je op staat.

Muziektip:
Dan Gibson: Woodland harp
Robert Haig Coxon: The silent path




 
 
*Ontstress meditatie (van Maria)
Deze meditatie oefening werkt goed als je gestresst bent.
Veel mensen ademen verkeerd, vooral tijdens een stress periode.
Een goede buikademhaling kan je lichaam en geest weer tot rust brengen.
De volgende eenvoudige meditatie-oefening kan daarbij helpen. Het kost je een paar minuutjes.

De voorbereiding
Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek.
Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze oefening kun je het beste doen terwijl je op je rug ligt met een kussentje onder je hoofd en evt. ook onder je knieën.

Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.

 

De oefening.
Sluit je ogen en laat je gedachten helemaal los.
Komen er toch gedachten in je hoofd , laat ze dan als een wolkje weg drijven.
Concentreer je goed je op je ademhaling.
Adem lanzaam in door je neus en weer langzaam uit door je mond.
Let er goed op dat je buik uitzet bij het inademen zodat je niet te hoog gaat zitten met je ademhaling. Leg je handen op je buik, onder je navel en adem daar naar toe zodat je handen omhoog komen.
Voel hoe je zit of ligt, voel je spieren en span ze aan om ze vervolgens helemaal los te laten, ontspan je.
Je kunt jezelf in gedachten ook op een rustige plek zien bv. in het bos of op het strand. Hoor in gedachten de golven, de meeuwen, of de vogels in het bos, het zachtjes ruisen van de wind.
Blijf zo een tijdje rustig liggen totdat je helemaal ontspannen bent.
Open daarna je ogen en beweeg langzaam weer je spieren.
Muziektip:
Roland Santé: Angel Therapie
Alle muziek van Aeoliah


 

 

*Rugzak meditatie (van Maria)
Deze oefening helpt bij loslaten.

 

De voorbereiding

Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek.
Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze oefening kun je het beste doen terwijl je op je rug ligt met je armen naast je lichaam of terwijl je op de grond zit met je handen op schoot of op je knieën. 
Je kunt ook op een rechte stoel gaan zitten met de handen losjes op schoot.
Let er goed op dat wanneer je zittend mediteert je rug recht blijft.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.

De oefening

Ga in een gemakkelijke houding zitten of liggen. Sluit je ogen en haal rustig adem met een diepe buikademhaling.
Laat al je spieren los en ontspan je.

Als je je rustig en ontspannen voelt stel je je voor dat je op een bospad loopt. Aan beide kanten van het pad staan bomen. Je hoort de vogels fluiten, je ruikt de geuren van het bos; je ziet het mos en je hoort de bomen ruisen in de wind. Op je rug draag je een rugzak. Deze rugzak is zwaar want je zeult een heleboel uit je verleden met je mee.
Je loopt een tijdje over dat bospad totdat je op een open plek komt. Die open plek is begroeit met gras en heel veel bloemen en je ziet vlinders vliegen in alle kleuren die jij maar wilt.
Nu pak je de rugzak en je maakt hem open. Je haalt er alles uit wat je niet meer met je mee wilt dragen. Daarna ga je tussen de bloemen liggen en je voelt de zonnestralen op je gezicht. Je voelt je helemaal warm worden.
En zo blijf je een poosje liggen.
Na een poosje in het gras gelegen te hebben sta je op en steek je beide armen omhoog en rijkt naar de zon.Voel hoe de stralen je kracht geven. Je doet je lichte rugzak om, en je neemt afscheid van de balast die je eruit hebt gehaald. Daarna loop je terug over het bospad.

Open nu je ogen en kom weer rustig terug in het hier en nu.
Blijf even liggen en sta langzaam op.

Muziektips:

Relaxing nature: Vanishing rainforest
Tony O'conner
's Rainforest Magic


*Helende meditatie ( door Maria)



De voorbereiding

Zorg dat het vertrek waar je mediteert fris is maar niet koud en brand een waxinelichtje op een veilige plek. Ook kun je wat wierook branden of een geurkaarsje.
Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden dus zet je telefoon uit.
Deze helende meditatie kun je het beste liggend doen.
Zet een zacht meditatie-muziekje op, muziektips staan onder deze oefening.




De oefening.

Ga liggen, bv. op bed en sluit je ogen.
Leg je armen langs je lichaam bij voorkeur met de handpalmen naar boven.
Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je mond.
Zorg daarbij dat je niet te hoog ademt maar met je onderbuik en dat bij iedere inademing je buik omhoog komt.
Voel bij iedere inademing dat je zwaarder wordt en dat je dieper weg lijkt te zakken in je matras.
Voel dat je lichaam zwaarder wordt.
Zie jezelf nu in gedachten op het strand liggen; op je rug en je voeten wijzen naar de zee.
Iedere keer als je inademt komt er een golf. Het water omsluit je lichaam, spoelt om je heen.
Je voelt hoe de energie van de golven langs je benen je lichaam binnen stroomt.
Bij iedere uitademing trekt het water zich weer terug. Steeds als het water weer terug trekt neemt het iets van jouw pijn of verdriet: datgene wat geheeld mag worden, met zich mee de zee in.
Iedere nieuwe golf brengt kracht en energie mee.
Blijf zo een tijdje rustig liggen en adem rustig in en uit terwijl de zee zijn helende werk doet.

Na een tijdje adem je diep in en beweeg je langzaam je armen en benen , rek jezelf uit en open je ogen.



Muziektip:

Dan Gibson - Pachelbel: Forever by the sea
 

Copyright © 2000-2015 Nirvana-Spiritueel
All Rights Reserved. ®